За оперативними підсумками 2019 року Фонд соціального страхування України профінансував 4,542 млрд гривень допомог по вагітності та пологах для понад 140 тис. жінок. Виплати матеріального забезпечення профінансовано за заявами-розрахунками, поданими страхувальниками (роботодавцями) по 09.12.2019.
    Зазначена допомога надається Фондом працевлаштованим жінкам у розмірі 100% середнього доходу за весь період перебування у відпустці по вагітності та пологах.
    Для обчислення розміру допомоги необхідно помножити розмір середньоденної заробітної плати на кількість днів фактичного перебування у відпустці у зв’язку із вагітністю та пологами. Тривалість страхового стажу при цьому не враховується. Водночас, особам, які протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку мають стаж менше 6 місяців, розмір допомоги розраховується, виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати.
    У загальних випадках тривалість такої відпустки складає 126 календарних днів (70 днів до передбачуваного дня пологів і 56 днів після пологів). Додатково до основного може видаватись листок непрацездатності тривалістю 14 календарних днів, який також підлягає оплаті за рахунок коштів Фонду. Такий листок непрацездатності видається в разі передчасних або багатоплідних пологів, виникнення ускладнень під час пологів або в післяпологовому періоді. Крім того, жінкам, віднесеним до 1–3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, листок непрацездатності видається з 27 тижнів вагітності терміном 180 календарних днів.

    Понад 9,9 млрд гривень було направлено Фондом соціального страхування України на фінансування допомог з тимчасової втрати працездатності упродовж 2019 року. Лікарняні було профінансовано для майже 2,2 млн застрахованих осіб.
    Виплати матеріального забезпечення профінансовано за заявами-розрахунками, поданими страхувальниками (роботодавцями) по 09.12.2019.
    Сума допомоги від Фонду залежить від тривалості страхового стажу й розміру середньоденного доходу працівника та складає:
1) 50% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають страховий стаж до 3 років;
2) 60% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 3 до 5 років;
3) 70% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 5 до 8 років;
4) 100% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж понад 8 років;
5) 100% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають пільги відповідно до законодавства, у тому числі, постраждалим учасникам Революції Гідності за страховими випадками, які настали з 25.07.2018.

    Упродовж 2019 року Фонд соціального страхування України направив 8,235 млрд гривень на фінансування щомісячних страхових виплат для 205,7 тисяч потерпілих на виробництві та членів їх сімей. Видатки за цим напрямом зросли на близько 0,6 млрд гривень порівняно з 2018 роком.
    Середній розмір щомісячної виплати постраждалим внаслідок нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань склав 3,4 тис. грн. Збільшення сум виплат пов’язано, зокрема, із проведенням з 01.03.2019 перерахунку, відповідно до якого щомісячні страхові виплати потерпілим і членам їх сімей зросли на 5%.
    Нагадаємо, 26 грудня правління схвалило бюджет Фонду на 2020 рік, у якому на страхові витрати потерпілим на виробництві і членам їх родин закладено 9,775 млрд грн, що складає 34% від усіх запланованих видатків Фонду. Також бюджетом передбачено проведення перерахування щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей) з 01 березня 2020 року на коефіцієнт 1,165 (116,5%).
    Фонд соціального страхування України здійснює страхування на випадок тимчасової або стійкої втрати працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, а також смерті потерпілого. У кожному із зазначених випадків передбачено страхові виплати безпосередньо потерпілим або членам їх сімей.

    З метою забезпечення належних умов для реалізації соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод особами з інвалідністю, впровадження кращого світового досвіду у цій сфері, недопущення дискримінації, а також виконання зобов'язань, взятих Україною за Конвенцією про права інвалідів, 3 грудня в Україні відзначається Міжнародний день людей з інвалідністю.
    Цей день започатковано у 90-х роках двадцятого століття Генеральною Асамблеєю ООН з метою привернення уваги суспільства до проблем людей з обмеженими фізичними можливостями.
    Одним з головних напрямів роботи Фонду соціального страхування України є турбота про тих людей, які в результаті професійних захворювань чи травм на виробництві отримали інвалідність.
    Станом на 01 жовтня 2019 року робочими органами виконавчої дирекції Фонду здійснюються щомісячні страхові виплати 205 711 потерпілим на виробництві, у тому числі 9 645 особам, які мають право на виплати в разі втрати годувальника. Із загальної чисельності потерпілих, які отримують страхові виплати, 110 333 потерпілих, або 56,3% – це особи з інвалідністю. При цьому, 2 380 осіб мають інвалідність І групи, 13 566 осіб – інвалідність ІІ групи, 94 387 осіб – інвалідність ІІІ групи.
    Середній розмір щомісячної страхової виплати потерпілим за 9 місяців поточного року складає 3 384,66 грн. Середній розмір щомісячної виплати потерпілим з інвалідністю І групи перевищує середній показник по Україні на 77,8% (5 555 грн), потерпілим з інвалідністю ІІ групи – на 64,3% (5 132,4 грн), потерпілим з інвалідністю ІІІ групи – на 32,9% (4 153,5 грн).

    З початку грудня понад 960 млн гривень було профінансовано Фондом соціального страхування України для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам.
    На виплату допомог по тимчасовій втраті працездатності і по вагітності та пологах Фондом направляються всі наявні ресурси. Зазначимо, кошти надходять на рахунок Фонду по мірі сплати єдиного внеску страхувальниками та подальшого здійснення розподілу і перерахування частки від ЄСВ у розмірі 9,37% Казначейською службою.
    Так, станом на сьогодні Фонд направив:
- на допомогу по тимчасовій непрацездатності – 661,4 млн грн;
- на допомогу по вагітності і пологах – 296,8 млн грн;
- на допомогу на поховання – 2,9 млн грн.
    Наразі видатки на оплату матеріального забезпечення профінансовано за заявами-розрахунками, поданими страхувальниками до 13 листопада 2019 року включно.
    Нагадаємо, постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 року № 957внесено зміни до бюджету Фонду на 2019 рік за статтею видатків «Матеріальне забезпечення та соціальні послуги», яка була збільшена на суму 1,37 млрд гривень. Корегування відбулось у зв’язку із перевиконанням плану по сплаті ЄСВ страхувальниками.

    Упродовж січня–вересня цього року Фонд соціального страхування України профінансував надання допомоги по тимчасовій втраті працездатності по догляду за хворим членом сім’ї, у тому числі, за хворими дітьми до 14 років, на суму 575,5 млн гривень. Це на 9,7% більше, ніж за той же період 2018 року.
Загалом Фонд профінансував 2 265 980 днів перебування застрахованих осіб на лікарняному по догляду за хворими членами родини. Середньоденний розмір допомоги від Фонду склав 254,07 грн, що на 25,6% більше, ніж у минулому році.
    Зазначена допомога фінансується Фондом, починаючи з першого дня здійснення догляду за хворим членом сім’ї, її розмір обчислюється на загальних підставах і складає від 50% середньої заробітної плати застрахованої особи (якщо стаж не перевищує 3 років) і до 100% (якщо стаж – понад 8 років або за наявності пільг).
    Надання допомоги з тимчасової непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років здійснюється за весь період, протягом якого дитина за висновком лікаря потребує догляду, але не більше 14 календарних днів. А в разі стаціонарного лікування – за весь час перебування застрахованої особи в стаціонарі разом із хворою дитиною. Допомога по тимчасовій непрацездатності по догляду за хворим членом сім’ї виплачується не більш як за три календарні дні, а у виняткових випадках, з урахуванням тяжкості хвороби та побутових обставин, – не більш ніж за сім календарних днів.

    За оперативними підсумками трьох кварталів 2019 року середньоденний розмір допомоги з тимчасової втрати працездатності від Фонду соціального страхування України склав 274,75 грн. Це на 27,2% більше, ніж за той же період минулого року.
    Загалом у січні–вересні страхувальники подали заяви-розрахунки для оплати 26,1 млн днів лікарняних на суму 7,2 млрд гривень.
    Розмір виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності залежить від тривалості страхового стажу та визначається, виходячи із середньоденної заробітної плати працівника. Середньоденна заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) заробітної плати, на яку нарахований єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, на кількість календарних днів зайнятості у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, невідпрацьованих з поважних причин.
     Цей вид матеріального забезпечення виплачується Фондом соціального страхування України, починаючи з шостого дня тимчасової непрацездатності й до моменту одужання або встановлення МСЕК інвалідності (перші п’ять днів фінансуються за рахунок коштів роботодавця).
    У залежності від страхового стажу розмір допомоги складає:
1) 50% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають страховий стаж до 3 років;
2) 60% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 3 до 5 років;
3) 70% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж від 5 до 8 років;
4) 100% середньої заробітної плати (доходу) – страховий стаж понад 8 років;
5) 100% середньої заробітної плати (доходу) – застрахованим особам, які мають пільги відповідно до законодавства, у тому числі, постраждалим учасникам Революції Гідності за страховими випадками, які настали з 25.07.2018.

    Одним із важливих напрямків роботи Фонду соціального страхування України (далі – Фонд) є забезпечення за рахунок коштів Фонду послугами з медичної реабілітації застрахованих осіб після перенесених захворювань та травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. Мова йде про повну 100 відсоткову оплату реабілітаційного лікування застрахованих осіб та членів їх сімей в санаторно-курортних закладах за рахунок коштів Фонду.
    Направлення на реабілітаційне лікування, що надається безоплатно для застрахованих осіб за рахунок коштів Фонду, здійснюють заклади охорони здоров’я, де наявні стаціонарні відділення відповідного профілю.
    Правом на відновлення здоров’я за рахунок коштів Фонду може скористатись кожна застрахована особа (яка сплачує та/або за яку сплачується єдиний соціальний внесок), яка перебуває на стаціонарному лікуванні певного профілю. Підтвердженням потреби подальшого лікування у реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу є висновок лікарсько-консультативної комісії закладу, де застрахована особа перебуває на стаціонарному лікуванні.
    Застрахована особа має право вільного вибору реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу відповідно до показань. На даний час, в розпорядженні застрахованих осіб за наявності медичних показань, налічується понад 50 санаторно-курортних закладів, інформація щодо яких оприлюднена на офіційному сайті Фонду. Тривалість відновлювального лікування залежить від медичних показань та може тривати до 24 днів. За такою спрощеною процедурою можна відновити здоров’я, зокрема після перенесеного інсульту, інфаркту міокарда, операцій на опорно-руховому апараті, серці, у разі під гострого періоду опіків, захворювань легень.
    Крім того, на час проходження реабілітації застрахованій особі видається листок непрацездатностіо, який фінансується Фондом з першого дня тимчасової непрацездатності до закінчення курсу лікування з метою компенсації втраченого заробітку.
     За І півріччя 2019 року, шляхом укладання тристоронніх договорів на реабілітаційне лікування в санаторно-курортних закладах, де сторонами договору є застрахована особа, Фонд і санаторно-курортний заклад, було забезпечено 369 осіб реабілітаційними послугами.
    Таке адресне забезпечення застрахованих осіб передбачає підвищення якості надання послуг та збільшення кількості осіб, які зможуть відновити здоров’я за рахунок коштів Фонду, не витрачати при цьому власних коштів ні за отримання медичного висновку, ні за отримання реабілітаційних послуг в санаторно-курортному закладі відповідно до профілю, за яким особа направлена в санаторно-курортний заклад.
    За більш детальною інформацією стосовно профілів медичної реабілітації та порядку направлення застрахованих осіб на реабілітаційне лікування, прохання звертатись до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області та його відділень на місцях за адресами та телефонами, що вказані на сайті Фонду.

 Начальник відділу медичних
та соціальних послуг О.Трофимчук

           Одним із важливих напрямків роботи Фонду соціального страхування України (далі – Фонд) є забезпечення за рахунок коштів Фонду послугами з медичної реабілітації застрахованих осіб після перенесених захворювань та травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. Мова йде про повну 100 відсоткову оплату реабілітаційного лікування застрахованих осіб та членів їх сімей в санаторно-курортних закладах за рахунок коштів Фонду.Направлення на реабілітаційне лікування, що надається безоплатно для застрахованих осіб за рахунок коштів Фонду, здійснюють заклади охорони здоров’я, де наявні стаціонарні відділення відповідного профілю.Правом на відновлення здоров’я за рахунок коштів Фонду може скористатись кожна застрахована особа (яка сплачує та/або за яку сплачується єдиний соціальний внесок),яка перебуває на стаціонарному лікуванні певного профілю. Підтвердженням потреби подальшоголікування у реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу є висновок лікарсько-консультативної комісії закладу, де застрахована особа перебуває на стаціонарному лікуванні.

           Застрахована особа має право вільного вибору реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу відповідно до показань. На даний час, в розпорядженні застрахованих осіб за наявності медичних показань, налічується понад 50 санаторно-курортних закладів, інформація щодо яких оприлюднена на офіційному сайті Фонду. Тривалість відновлювального лікування залежить від медичних показань та може тривати до 24 днів. За такою спрощеною процедурою можна відновити здоров’я, зокрема після перенесеного інсульту, інфаркту міокарда, операцій на опорно-руховому апараті, серці, у разі під гострого періоду опіків, захворювань легень.Крім того, на час проходження реабілітації застрахованій особі видається листок непрацездатності, який фінансується Фондом з першого дня тимчасової непрацездатності до закінчення курсу лікування з метою компенсації втраченого заробітку.За І півріччя 2019 року, шляхом укладання тристоронніх договорів на реабілітаційне лікування в санаторно-курортних закладах, де сторонами договору є застрахована особа, Фонд і санаторно-курортний заклад, було забезпечено 369 осіб реабілітаційними послугами.

         Таке адресне забезпечення застрахованих осіб передбачає підвищення якості надання послуг та збільшення кількості осіб, які зможуть відновити здоров’я за рахунок коштів Фонду, не витрачати при цьому власних коштів ні за отримання медичного висновку, ні за отримання реабілітаційних послуг в санаторно-курортному закладі відповідно до профілю, за яким особа направлена в санаторно-курортний заклад.

       За більш детальною інформацією стосовно профілів медичної реабілітації та порядку направлення застрахованих осіб на реабілітаційне лікування, прохання звертатись до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області та його відділень на місцях за адресами та телефонами, що вказані на сайті Фонду.

Начальник відділу медичних

та соціальних послуг                                                                                  О.Трофимчук

    Відповідно до ст. 9 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (зі змінами) (далі – Закон 1105), до основних завдань Фонду соціального страхування України (далі – Фонд) віднесено здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності, здійснення фінансування матеріального забезпечення та контролю за використанням роботодавцями і застрахованими особами коштів Фонду.
  Листок непрацездатності – це багатофункціональний документ, який, відповідно до Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (зі змінами), є підставою для звільнення від роботи у зв’язку з непрацездатністю та надання матеріального забезпечення застрахованим особам в разі тимчасової непрацездатності.
    Відповідно до ст. 22 Закону Фонд виплачує застрахованим особам допомогу по тимчасовій непрацездатності починаючи з шостого дня за весь період тимчасової непрацездатності, а у випадках, передбачених законодавством, з першого дня захворювання.
  За даними моніторингу страхових випадків, у 2018 році встановлено тенденцію до збільшення кількості виданих та продовжених листків непрацездатності закладами охорони здоров’я Рівненської області, що в свою чергу призвело до збільшення видатків Фонду на оплату допомоги по тимчасовій непрацездатності. Це може бути зумовлено зокрема недоліками та упущеннями в організації, якості проведення лікувального процесу та експертизи тимчасової непрацездатності в закладах охорони здоров’я.
    У зв’язку із зазначеним Фондом розроблено механізм контролю за обґрунтованістю видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам та визначено першочергові заходи по зменшенню загального числа оплачених днів по тимчасовій непрацездатності. Так, з лютого 2019 року відновлено проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності в закладах охорони здоров’я. За результатами перевірки одного із лікувальних закладів області встановлено факти порушення порядку видачі та продовження листків непрацездатності, внаслідок чого завдано збитків Фонду на суму понад 5000 грн, які підлягають відшкодуванню цим лікувальним закладом.
    Відповідно до норм Положення про експертизу тимчасової непрацездатності, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 09.04.2008 № 189 (зі змінами) Фонд співпрацює з органами охорони здоров’я у здійсненні контролю за дотриманням чинних нормативно-правових актів з експертизи тимчасової непрацездатності.
    На сьогодні, в рамках спільної роботи Фонду та управління охорони здоров’я Рівненської обласної державної адміністрації, посилено контроль за виконанням вимог нормативно-правових актів щодо порядку і умов видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, якості надання медичних послуг.
    Враховуючи, що листки непрацездатності є документами, на підставі яких здійснюється витрачання фінансових ресурсів, які формуються через сплату працюючим населенням єдиного соціального внеску, завданням осіб, які здійснюють їх видачу та в подальшому оплату, є законний, обґрунтований, якісний підхід до виконання своїх обов’язків.
    З метою покращення організації та якості надання медичних послуг, відповідно до стандартів медичних технологій лікувально-діагностичного процесу та протоколів надання медичної допомоги за спеціальностями, для зменшення випадків необґрунтованої видачі та продовження строків листків непрацездатності, керівниками закладів охорони здоров’я Рівненської області має здійснюватися постійний контроль за неухильним дотриманням лікарями вимог нормативно-правових актів в сфері охорони здоров’я населення у тісній співпраці з органами Фонду.
    Очевидно, що такі заходи позитивно вплинуть на загальний стан організації лікувального процесу, на збільшення довіри населення до якості надання медичної допомоги та медичних послуг та до підвищення ефективності цільового використання коштів Фонду, що є особливо актуальним в період проведення медичної реформи в Україні.