Історія України гармонійно вплела у свій барвистий вінок викохану серед лісів та озер, вмиту вранішніми росами й весняними грозами запашну квітку – Дубровицю. Як молода дівчина, з роками вона все кращає і кращає… У свої тисячу років Дубровиця виглядає досить сучасно. Найстарішими будівлями є римо-католицький костел Іоанна Хрестителя і церква Різдва Богородиці. Святині кревно пам’ятають й свято бережуть історію древнього містечка, значна частина якої промайнула під їхніми стінами.
Особисто для мене історія нашої держави починається саме з мого рідного міста, хоча я і не народилася безпосередньо в Дубровиці, вона є невід’ємною частиною мене, моєї долі… Я впевнена, що куди б не заніс мене вітер майбуття, частина мого серця буде битися тут, насичена щирою доньчиною любов’ю.
Декілька років тому я зацікавилася дослідженнями краєзнавців, що вивчали історію Дубровиці. Пам’ятаю, як жадібно, на одному диханні читала статті Василя Попенка й Олександра Бруяки. Без сумніву, вони зробили безцінний внесок в історію рідного краю, а загальнодержавна «скарбниця» поповнилася ще одним містом з тисячолітнім літописом. Не знаю чому, але вже тоді, майже в дитячі роки, мені шалено захотігося теж щось досліджувати й вивчати… Не дивно, що коли вже в юному віці доля надала мені цей шанс, я навіть не задумувалася, чи скористатися ним, а чи – проігнорувати, буцімто «ще встигну».
Темою науково-дослідницької роботи я обрала дубровицький костел. Можливо, це був природний, притаманний мені, потяг до авантюризму, чогось нового, незвіданого, але одне знаю точно: тоді я не усвідомлювала, яка це клопітка праця. Спочатку, якщо чесно, думка була спонтанною, але згодом, дізнавшись, що відомостей про історію храму зовсім немає, я загорілася ще більшим бажанням, бо усвідомила, що я перша, хто буде досліджувати святиню. Саме це найбільш надихало й живило мої сили.
По суті, метою моєї наукової роботи було проілюструвати логічну послідовність історії побудови та існування костелу на основі відомих і доведених історичних фактів і доповнити їх знайденою мною інформацією, джерелом якої є історичні документи й спогади очевидців.
Актуальність роботи полягає безпосередньо в дослідженні історії Дубровицького костелу як визначної сакральної католицької будівлі, пам’ятки архітектури, існування якої тісно пов’язано з соціально-історичним процесом на теренах України, окремі факти якого стали для неї доленосними й вирішальними.
Дослідження валися майже з нуля, адже впорядкованих даних щодо історії костелу не існує, а в результаті було створено нову історичну картину на полотнищі краєзнавства, в галереї державного літопису.
Історія будівництва
У період між Останньою чвертю XVI ст. і другою половиною XVIII ст. імена, що зустрічаються серед власників Дубровиці, були представлені переважно польською шляхтою або ж скатоличеними українськими родами. Це можна пояснити тим, що внаслідок Люблінської унії (1569 р.), Дубровиця перейшла під юрисдикцію королівства Польського. Після 1569 р. на всій території України посилився процес окатоличення населення. Не останню роль відіграла і Берестейська унія 1596 р.
Костел Іоанна Хрестителя був побудований орденом піарів у 1684 році з дерева на найвищому місці старого містечка Дубровиця. У 1709 році був спалений шведами, які поверталися з війни з Росією, де у фатальній Полтавській битві зазнали поразки. У 1695-1742 роках, з метою окатоличення і ополячення місцевої молоді, маршалок Великого князівства Литовського Ян Карл Дольський, з допомогою ректора польського Університету мистецтв Казимира Пнєвського, відбудував величавий, вже мурований, римо-католицький костел вівтарем на схід -кляштор (слово на польській, чеській і білоруській мовах, означає (католицький) монастир) піарів.
Особливості архітектури та інтер’єру
Храм було побудовано у стилі рококо, неподалік річки Горинь. Стиль рококо вирізняється громадністю будівництва, специфічністю архітектурного дизайну та невеликими вікнами нетипових розмірів. Рококо першочергово був створений для жінки й пристосований до її смаку, у мистецтві визначається легкими, нервовими, ніжними і химерними формами («грайливе» рококо). Він виявився насамперед у розплануванні і декорації інтер’єру причому скульптура (переважно поліхромована) стала істотною частиною архітектурної композиції, а орнамент (зокрема у різьбі) набрав форм мушлі («госаіllе»).
Серед особливостей внутрішнього інтер’єру слід виокремити два моменти: а) підлога храму була оздоблена керамічними кахлями, які були покладені за допомогою технології фіксації вапняним розчином, гашеним сирими яйцями (винятковість цієї технології в тому, що з часом такий розчин тільки міцнішає); б) найціннішим (в матеріальному і художньому плані) об’єктом інтер’єру є вінець та вітраж, виготовлений у -Венеції на замовлення (за словами ксьондза, його вартість дорівнювала вартості будівництва храму).
З приходом до влади більшовицького режиму храм було піддано руйнуванню: здійснено спробу розбити кахлі на підлозі та було знищено вітраж. Також храм перефарбували з білого на червоний колір, очевидно, згідно з політичними переконаннями чи ідеологіями, а можливо, в такий спосіб влада прагнула показати свою зверхність над духовним, над церквою, над вірою.
Існування костелу у ХІХ-ХХ ст.
Із загарбанням Росією Правобережної України та розподілом Польщі значення римо-католицького костелу в Дубровиці підупало, школу було закрито, а монахів-піарів виселено. Після зборів колегіуму піарів в 1832 році, в період репресій після листопадового повстання, костел змінено на парафіяльний. Після скасування царатом монастиря і школи общини ордену піарів у 1332 році його було передано дієзіальному духовенству.
Від 1939 року – недіючий, а у 1945 році храм було замкнено комуністичним режимом – на його базі був промисловий склад. Костел був єдиною уцілілою сакральною католицькою будівлею у колишньому Володимирському деканаті.
В держархіві Волинської області зберігається дуже цінна справа середини позаминулого століття, яка стосується діяльності римо-католицького костелу, – “Книга запису парафіян, що з’явились до сповіді в 1860 р.” (ф. 35, оп. 1, спр. 81). На двадцятому аркуші справи є такий запис: “В парафії Домбровицькому римо-католицькому костелі знаходиться душ чоловічого полу 240, жіночого – 209, всього – 449 душ. Парафія належить до Луцького римо-католицького деканату”.
В 20 – 30-х роках, коли наша земля була окупована поверсальською Польщею, римо-католицький костел став великою святинею для поляків, що наїхали колонізувати нашу землю, але події Другої світової війни вимели їх з нашої землі, а храм, з приходом більшовиків, перетворився в склад місцевого споживчого товариства. Саме тоді був детально досліджений підвал храму і встановлено, що підземні тунелітаки існували, але деякі з них виявилися занедбаними й недоступними. Наявна інформація, що цими ходами неодноразово користувалися особи, які переховувалися від влади, ймовірно і ними були члени антибільшовицьких спілок та організацій. Саме в ті роки будівля костелу зазнала великого збитку – цінні ікони та чаші були викрадені, а орган, розібраний по частинах, зник в невідомому напрямку.
У 1992 році парафія була наново зареєстрована, тоді ж їй було передано у використання костел.
Косметичне оновлення
З декількох ікон, створених піаром Лукашем Хублем в храмі, зберігся тільки образ Святого Іоанна Хрестителя на головному вівтарі. За інформацією професора Польського університету мистецтв Р. Бриковського, образ зображує хрещення Ісуса Христа в Йордані, і намальований технікою фрески з фарбами олійними. Розміри образу: 4,65 х 1,97 в прямокутнику, що розміщений на висоті 5 м над вівтарем. У 1999 році було проведено реставрацію храму за ініціативи Центру Польського Культурного Спадку за межами країни. Виконавці: керівник колективу: магістр Данута Кемеровська – реставратор справ мистецьких; Анжей Залевскі й Роберт Ярошевич – автори реставраторської документації.
Стан збереження ікони на час реставрації 1999 року був вкрай незадовільним: малюнок дуже затертий, невиразна композиція, колористика цілісності образу сіро-брудна. В цілому наявні збереження фрагментів дерев’яної рами із залишками позолоти.
Перед початком реставраторських робіт було здійснено опис стану збереженого об’єкту і виконано фотографічну документацію, далі образ детально оглянуто, виконано уприскування із спирту і емульсії поліоктану-вінілу у водному розчині (дисперсії). З’єднано етап чищення з етапом укріплювання картини і укріплення грунту зважаючи на те, що картина дуже запилюється. Частину олійного покриву очищено, заповнено дірки вапняно-пісочною заготовкою з додатком емульсії поліоктан-вініл. Було знову виконано документаційну і фотографічну роботу). Час тривання робіт – від вересня до листопада 1999 року.
Спокій та німий відчай древньої споруди
Костел Св. -Іоанна Хрестителя зараз у вкрай тяжкому стані, що зумовлений, насамперед, неправильним утримуванням будівлі, зниженою температурою і підвищеною вологістю, що підвладна погодним умовам. Приміщення не обігрівається, проте загрози промерзання стін немає завдяки їх товщині, що сягає до 1 метра. Причиною занедбання є ті ж самі культурні стереотипи та розмежування релігій.
Тому я вважаю, що процес деідеологізації щодо релігійних приналежностей та переконань на сучасному етапі розвитку суспільства не є активізованим й прогресуючим, але це не повинно бути перепоною й каменем спотикання елігатаризму цінності культурної спадщини нашої країни. Ми повинні берегти й піклуватися архітектурними святинями, під стінами яких закладалася наша історія, вершилося наше майбуття…